onsdag 23 januari 2013

Levaxinet

Syntetisk sköldkörtelhormon

Här är den!
Levaxinet som inte jag har tålt under dessa år sedan 2008 fram till 2013. I eget bevåg avslutade jag helt denna medicin då läkaren höjde med ytterligare 25 mg, från 125 mg dagligen till 150 mg. Jag började må ännu sämre, en fullständig tung depression som var vändningen för mig!

Detta var under jullovet 2012.
 
Jag beslutade att det fick vara nog med galenskaperna, jag slutade tvärt och fick abstinensbesvär i form av depression. Det höll i sig någon dag, och jobbigt var det men plötsligt vände det och jag mådde bättre, mycket bättre.
Då förstod jag att Levaxinet har varit boven i dramat under hela tiden!

Jag vill markera för er läsarna att Levaxinet kan säkerligen fungera på andra människor men för mig är den ett gift!

Jag återkommer med berättelsen senare!

 Bakgrundsfakta om Levaxinet:

Se även länk till  www.hypo2.info




Levaxin (T4), Euthyrox (T4) och och tilläggspreparatet Liothyronin (T3) är de läkemedel som skrivs ut mot hypotyreos i Sverige.

 För många fungerar de tillfredsställande, dock inte för alla. Det verkar som att personer som lider av en hypotyreos som inte går att avläsa i blodprovet, i högre grad än hos hypotyreospatienter där man finner avvikande blodprovsvar, behöver tillägg av Liothyronin för att återfå hälsan.

 För en del drabbade krävs NDT ( Naturligt sköldkörtelhormon) för att de överhuvudtaget ska kunna klara vardagen. Många patienter som bytt från Levaxin till NDT, upplever att de blir av med symtom som de inte ens visste att de hade, då de trodde att egenskapen var en del av dem själva som skulle vara så. 

En svensk pilotstudie från 2010 visar att omvandlat T3 från Levaxin (Levaxin består av T4 och det förutsätts sedan att T4 ska omvandlas till det aktiva T3 i kroppen) inte passerar blodhjärnbarriären. Detta skulle kunna vara en förklaring till varför vissa inte klarar sig på enbart Levaxin.

Se pilotstudien här: http://www.hypo2.info/component/content/article/155-levaxin-passerar-inte-blodhjaernbarriaerenhttp://www.hypo2.info/component/content/article/155-levaxin-passerar-inte-blodhjaernbarriaeren Det finns också dem som mår bättre på Levaxin än på NDT.

Euthyrox innehåller samma aktiva substans som Levaxin (levotyroxin), men är enklare att dela i mindre bitar än vad Levaxintabletten är.

Ett argument som ofta anges för att inte skriva ut NDT är att hormonmängderna i NDT anses vara instabila. Det stämmer att NDT-preparat emellanåt blivit återkallade på grund av detta, men problemet är absolut inte för NDT enkom utan även de syntetiska preparaten återkallas emellanåt på grund av instabilitet. Nu senast t ex Liothyronine i USA (maj 2010).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar